Ridtravare

har med visst intresse följt en debatt om hurvida det är rätt eller fel att ha dressyrprogram utan galopp i för travare (alltså bara för travare)

Min syn på det hela är såhär:
Ja, det är rätt, man ska kunna åka ut på en klubbis och rida sitt program även om man har en häst som har svårt med galoppen! Man ska kunna vinna den där tävlingen om man tränat hårt och ändå inte har en bra galopp!! Ja det ska man!
Då finns det åsikter om att hästen inte skulle vara färdig om den inte kan galoppera!! Hahahahahaha säger jag då!
Titta här:

Den här hästen e riden i drygt 7 år, utav de 7 åren är han "skolriden" ordentligt i kanske 4, han är hur fin som helst på alla sätt utom ett!! HÖGER galopp! Det slår tilt i huvudet och man sabbar rätt mkt utav dagens ridpass när man tränar hö galopp! Nu säger jag inte att det är omöjligt att lära honom, men är det värt det? Är han mindre hållbar för att han så att säga inte är GRUNDRIDEN?? det tror inte jag! Han har aldrig varit halt iaf....

ett exempel till:
Det här är Totte, han är jättefin att rida, men tävlas i trav! Han kan galoppera, jodå, det kan han men den är naturligtvis inte helt tretaktig och ren! Lider han av att inte vara färdigutbildad?? Nää...tror man ju inte!

Skulle jag då tävla dessa två hästar (som jag tycker mkt om att rida) i dressyr? Nä, skulle jag inte, just för att jag rider inte in och galopperar med en häst som kommer att få som bäst 3 or där!
Skulle jag då rida ett program utan galopp? ja, kanske det... vore kul att kunna visa upp dem utan stress liksom!

Har nog tappat tråden lite, poängen från början var ju om det var fel att ha program utan galopp ovh vissa uttryckte åsikter om att det var skit utan! Säger såhär då: vilken tur att både Svenska ridsportförbunder OCH Svenska ridtravarförbundet HAR program med galopp i!!!
Sen vil jag bara tillägga att (enl mig igen nu då) vissa hästar kommer alltid att ha enb dålig galopp, beronende på 3 saker  -exteriör -stamtavla -skolning från början, har de tränats o tävlats i trav??

Kommentarer
Postat av: zäta

mycket bra skrivet annika. håller med dej till 100%.

2009-07-31 @ 12:00:26
URL: http://zandwich.blogg.se/
Postat av: susanne holmer

håller med föregående, riktigt bra skrivit :)

och riktigt snygg häst du rider på där :)

hoppas allt är bra med dej!

många kramar från mej :)

2009-07-31 @ 21:32:02
URL: http://www.nogg.se/bulldogoden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0