Travsport= Djurplågeri???? WTF!

Såg idag på FB att någon startat en grupp mot det svåra djurplågeri som förekommer innom travet... Hrm, nåja, det här hade ju kunnat vatit en bra grupp om de fokuserat på sånt som faktiskt ÄR dåligt i bla travsporten! Men icke, men väljer att namnge och förtala flera stora tränare, och pratar om travet i stort!

jag tycker det är bra att man synar sporten, ja, all hästsport för den delen, MEN som vanligt väljer man att belysa fel delar! (enl mig)
Gråt och tandagnissel över hästar som dött av plötsliga orsaker efter och i lopp, att man har käk på hästarna (remmen som håller upp huvudet) osv...
 Jag skulle här kunna argumentera emot alla dessa påhopp, men finner det onödigt, nää, jag tycker istället att man ska ta sig en funderare när man kritiserar något (vad som helst), det är så lätt att skapa en grupp på tex facebook och sprida allt möjligt. KUNSKAP, det är vad som behövs, i ALL hästsport, åk ut till en större tränare och titta!  Titta på hästarna, prata med hästskötarna (jodå, man kan göra det) Hästarna är ju som vilka idrottsmän som helst, de skulle inte fungera utan extremt god omvårdnad! (nu är jag såklart medveten om att alla travhästar inte har det toppen, jag är inte naiv, men i den här frågan gällde det all proffesionell travsport.sEn var det en brud som skrev att det var fruktansvärt att travhästar avlivades så ofta och speciellt vid så tidig ålder, hon menade på att djur skulle självdö(??????), vi hade ingen rätt att bestämma över om de skulle leva eller inte! De ville nog leva, även om de var svårt skadade osv... MEN HALLÅ!!! Blir rent ut sagt förbannad över sånt här!  Om djuren levde i det fria (som de gjorde en gång) skulle de inte bli 25-30 år precis, de skulle heller inte överleva om de var sjuka och/eller s´kadade!

Skulle vilja påstå att de värsta exempel på dålig hästhållning har jag inte sett i travstall, utan i ridhäststall... Barn/ungdomar som får hästar av föräldrar med (kanske) dåligt samvete, de vet inte mkt om hästar, men hoppa 1.20, det kan de minsann,och det gör de, gärna 5 dar/ vecka! Vaddååå??? MIn ponny gillar att hoppa!! Linda benen är ju snyggt, jag har ingen aning om hur man gör, vaddå? kan väl inte va såå svårt? Foder?? Ska man fodra på nåt särskilt sätt?? Min häst e inte halt, den bara gåär ojämt...KKan dra hur många edxempel som helst på riktiga rysarhistorier...

Nää, mer kunskap rent generellt i hästsporten, så blior det nog bra va?
Avsluatr med en bild på en häst i proffsträning...


Kommentarer
Postat av: Jessica

JAg vet inte riktigt. men det blir väl inge race pass för er? vilken tid ska ni ut? Hon är cp muppig just nu så jag tänkte rida av henne på morgonen, vid 8. fast kan du kille rida så kan han få äran haha

2010-03-26 @ 06:15:26
URL: http://jessicaekholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0